مربای به
نورزندگی
اجتماعی و خانوادگی
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:مربای به , :: 9:19 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

چرا امامان شیعه خوردن "به" را تاکید می کردند؟

تمام کسانی که با معارف دینی درباره خوراکی ها آشنا هستند و به آن عمل می کنند، نتایج عملی این معارف را در زندگی روزانه خود دیده و تجربه کرده اند. در این بخش قصد داریم به معرفی گوشه هایی از این معارف بپردازیم.

 خبر،‌ چرا ائمه و امامان شیعه خوردن "به" را تاکید می کردند؟ "بِه" میوه ای است که آرام آرام در فصل بهار بیشتر وارد بازار می شود. این میوه در معارف خوراکی ها از نگاه دین مورد تاکید است.

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: "به" صورت را زیبا و قلب را تقویت و فرزند را زیبا می کند.
و نیز فرمودند: خوردن "بِه" باعث قوت قلب و ذکاوت باطن می‌شود.

این چنین امام صادق (علیه‌السلام) "به" را توصیف می‌کند و به جان خودم سوگند که سخنان پزشکان درباره به که پس از تحقیق علمی و عملی گفته‌اند, از اینها فراتر نمی رود.

پزشکان گفته‌اند: به چهره را زیبا می‌کند و سبب تقویت قلب و دماغ و معده می‌شود و نیز برای روح حیوانی و نفسانی نشاط آور است و باعث کمک به بسیاری از اعضاء بدن مانند کلیه و مثانه می‌شود و لذا ادرار آور و ملین معده است و درد آن را تسکین می‌دهد.

می‌گویند: هر صد گرم به دارای ۱۰ واحد ویتامین آ ۸ واحد ویتامین ب ۱ و ۲۱ واحد ویتامین ب۲ و ۴۸ واحد ویتامین ث می‌باشد. و مقدار زیادی از املاح معدنی مانند آهن و منگنز و کمی کلر دارد.
امام صادق علیه‏السلام: ( کافى ، ج
۶، ص ۳۵۷، ح ۳)

مَنْ اَکَلَ سَفَرجَلَةً عَلَى الرِّیقِ طابَ ماؤُهُ وَ حَسُنَ وَلَدُهُ / هر کس ناشتا یک "بِهْ" بخورد ، نطفه‏اش پاکیزه مى‏شود و فرزندش نیکو مى‏گردد

امام على علیه السلام :( تحف العقول، ص ۱۰۱ )

أَکلُ السَّفَر جَلِ قُوَّةٌ لِلقَلبِ الضَّعیفِ وَهُوَ یُطَیِّبُ المِعدَةَ وَیُذَکِّى الفُؤادَ وَیُشَجَّعُ الجَبانَ وَیُحَسِّنُ الوَلَدَ؛ / خوردن به، قلب ضعیف را قوى، معده را پاک، ترسو را شجاع و فرزند را زیبا مى کند.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: