شارع
نورزندگی
اجتماعی و خانوادگی
پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:شارع, :: 12:30 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه
کارشناس حوزه در گفتگو با شبکه ایران:
شارع حجاب را به جوانان بشناسانیم/شرط امر به معروف ملایمت است
اگر واجب بودن حجاب به ذائقه جوانان خوش نمی‌آید به این دلیل است که جوانان با خدا مأنوس نیستند. حجاب اگر از سر اعتقاد باشد هیچ‌چیز نمی‌تواند آن را دچار آسیب کند.

زمانه غریبی است،هرچه بیشتر به موضوعی می‌پردازی ، نتیجه برعکس می‌گیری. حال این روزهایمان را می‌گویم. با وجود بحث‌های هر روزه بر سر حجاب، با وجود گشت‌های ارشاد و نظارت بر اصناف خیابان‌های شهر پر است از کسانی که انگار کلمه حجاب هم به گوشان نخورده است. کم نیستند مادران محجبه‌ای که در کنار دختر جوان و بی‌توجه به حجابشان در جامعه حاضر می‌شوند.

جای تعجب است که حجاب با سه منشأ قدرتمند فطری، عقلانی و دینی باز هم مورد بی‌مهری دختران جوان جامعه اسلامی قرار می‌گیرد.

 ارتباط با خالق، حجاب را نهادینه می‌کند

 خدابخشی، کارشناس مسائل زنان در حوزه علمیه جامعة الزهرا اشکال کار را ضعف تربیتی در خانواده و جامعه می‌داند و معتقد است: اعتقاد و باور توحیدی باید در جوانان نهادینه شود تا حجاب در جامعه گسترش یابد.

وی در این باره به شبکه ایران گفت: اگر واجب بودن حجاب به ذائقه جوانان خوش نمی‌آید به این دلیل است که جوانان با خدا انگونه که باید مأنوس نیستند. حجاب اگر از سر اعتقاد باشد هیچ‌چیز نمی‌تواند آن را دچار آسیب کند.

خدابخشی ادامه داد: به همین دلیل اغلب کسانی در حوزه حجاب دچار لغزش می‌شوند که حجاب را از میانه راه یعنی تنها از بعد وجوبی فرا گرفته اند.

این کارشناس حوزه با اشاره به اینکه حجاب از احکام ضروری دین ماست گفت: اگر دختران جوان بدانند کسی که در عمل یا سخن منکر حکم ضروری باشد از دین خارج شده است، مسلماً در رعایت آن دقت بیشتری به خرج می‌دهند.

وی افزود: آگاهی بخشی و ارئه تصویر درست از دین به جوانان تنها راه‌حل این مشکل است که متولی آن در ابتدا خانواده و سپس جامعه و رسانه هستند.

خانواده نخستین متولی حجاب

خدابخشی بیان داشت: نقش اصلی نهادینه کردن حجاب در خانواده بر عهده مادر است که این وظیفه براساس تعالیم دینی ما از پیش از تولد کودک آغاز می‌شود. به همین خاطر است که باید توجه داشته باشیم قدرت فرهنگسازی مادر حتی از رسانه هم بیشتر است.

 این کارشناس حوزه ادامه داد: انتخاب مدرسه دینی ، کمک در انتخاب دوست و مأنوس کردن کودک با مسجد همه از راه‌هایی است که خانواده می‌تواند برای تثبیت فرهنگ حجاب در فرزندان به کار ببرد.

نقش جامعه در اشاعه فرهنگ حجاب

خدابخشی با بیان اینکه علم به موضوع نمی‌تواند به تنهایی راهگشا باشد، گفت: از این مرحله به بعد جامعه باید در عمل نتایج حجاب را به جوانان نشان بدهد و محیط را برای پذیرش حجاب فراهم کند.

وی افزود: در این مرحله اغلب اشکال از شیوه بیان محتواست. بیان نادرست، اصل محتوا را از چشم جوان می‌اندازد هرچند این محتوا غنی و عمیق باشد.

 این کارشناس حوزه ادامه داد: محیط تربیتی جوانان فقط خانه و مدرسه و اجتماع نیست؛ ظریف‌تر و عمیق‌تر محیط‌های غیر کلامی است که به شکل نامرئی روح و روان انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رسانه متولی ارائه پوشش مناسب

 خدابخشی بیان داشت: در این میان به غیر از اصلاح دیدگاه‌های نادرست در مورد حجاب ، ارائه حجاب در ست هم از وظایف رسانه ها به شمار می‌آید. رسانه ها باید به وسیله پوشش اسلامی مجریان، الگوسازی کنند.

 وی با بیان اینکه ارتباط جوان با اهل بیت مانع از عرضه کردن زیبایی های ظاهریش در جامعه می‌شود، افزود: این ارتباط باید در جامعه و بوسیله رسانه ها تقویت شود.

پوشش باید مستور باشد

خدابخشی گفت :لباس‌هایی که تولید می‌شوند باید رسالت پوشش یعنی پوشانندگی را داشته باشند نه اینکه جلب توجه و ایجا جاذبه ظاهری کنند.

وی ادامه داد: این مشکل در صورتی برطرف می‌شود که اصناف هم موازین شرعی را رعایت کنند و خود را در گناه بی‌حجابی مسئول بدانند.

 قول لین اصل برخورد با بدحجابی باشد

 این کارشناس حوزه اظهار داشت: با انجام این کارها و این فرهنگسازی‌ها، اگر در جامعه کسی از قانون حجاب تخلف کرد باید با او برخورد کرد اما برخوردی فرهنگ‌محورانه و فطرت‌مآبانه.

وی افزود: کسانی که مجری این برخورد هستند باید از بهترین‌ها و با ملایم‌ترین زبان‌ ها باشند که دین را یادآوری کنند نه افکار منفی و ضد دین را، امر به معروف سنت و واجب است اما شروطی دارد که یکی از آنها ملایمت است.

حجاب شخصی نیست

خدابخشی در پایان با بیان اینکه القای بائر شخصی بودن حجاب یکی از آسیب‌های جامعه امروز است گفت: این طور نیست که بعضی خیال کنند حجاب یک امر شخصی است و هرکس می‌تواند هرطور که می‌خواهد در جامعه ظاهر شود؛ حجاب زن نه مربوط به خود اوست که از حقش بگذرد و نه مربوط به مرد است که به بی‌حجابی همسر و دخترش راضی باشد؛ حجاب زن حق الهی است. زیرا خدا زن را مظهر احساس عاطفه آفریده است نه بی‌عفتی و شهوت.

پایان مطلب/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: