تبیان
نورزندگی
اجتماعی و خانوادگی
پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:روایت,لوکس بلاگ, :: 12:16 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

    پايگاه دينی تبيان زنجان «چگونگی حجاب»

را بررسی كرد    

گروه انديشه و علم: «چگونگی حجاب» عنوان مقاله ايست كه گردآورنده آن

«مرضيه پور باقر مهنه» است و پايگاه دينی فرهنگی تبيان زنجان انتشار آن

را به انجام رسانده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه آذربايجان غربی، نويسنده مقاله در بخش

اول مطالب خود به تعريف و بررسی پوشش پرداخته و آورده است:

پوشش: پوشش يا حجاب، به صورتی كه زيبايی ها و زينت زن را بپوشاند و او را از چشم

چرانی مردم هرزه و بی تربيت و آلودگان به شهوت حيوانی و حالات شيطانی حفظ كند،

دستوری قرآنی، قانون الهی و تكليفی انسانی و برنامه ای اخلاقی است.[1]

آشكار نكردن زينت: خداوند در قرآن كريم می فرمايد: «و لا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها[2]؛

و زنان زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار نكند.»

آنگونه كه در تفسير نمونه آمده است بعضی، زينت را به معنی خود زينت آلات

گرفته اند منتها

در حالی كه روی بدن قرار گرفته و طبيعی است كه آشكار كردن چنين زينتی

توأم با آشكار كردن

اندامی است كه زينت بر آن قرار دارد.بنابراين زنان حق ندارند زينتهايی كه معمولاً پنهانی است آشكار سازند هرچند اندامشان نمايان نشود و به اين ترتيب آشكار كردن لباس های زينتی مخصوص

كه در زير لباس عادی يا چادر می پوشند مجاز نيست، چراكه قرآن از ظاهر ساختن چنين زينت هايی نهی كرده است.

در بعضی روايات زينت باطن را گردبند، بازوبند و خلخال تفسير كرده اند و

در بعضی روايات زينت ظاهر را به انگشتر، سرمه و مانند آن تفسير شده است

می فهميم كه منظور از زينت باطن خود، زينتهايی است كه نهفته و پوشيده است.[3]

منظور از «إلا ماظهر منها» چيست؟ در قسمتی از آيه داريم زينتهای خود را آشكار نكنند

جز آن مقدار كه ظاهر و آشكار است.

اين مقدار آشكار همان گردی صورت و دو دست تا مچ می باشد آن هم در صورتی كه صورت

بدون آرايش و زينت باشد و دستها از هر گونه زينتی چون انگشتر، حلقه و حتی حنا،

عاری باشد چراكه اينها سبب زيبايی دستها شده و موجب جلب توجه نامحرم می گردد.

حجاب به چيست؟ «وليضربن بخمرهن علی جيوبهن ؛

و اطراف روسری های خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)»

زنان قبل از نزول آيه، دامنه روسری خود را به شانه يا پشت سرمی افكندند، به طوريكه گردن

و كمی از سينه آنها نمايان می شد، قرآن دستور می دهد روسری خود را به گريبان خود

بيفكنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سينه كه بيرون است مستور گردد.

چرا حجاب؟ مرد رغبت خاصی دارد كه همسرش پاك و دست نخورده بماند و پوشش،

زن را در اين راه كمك می كند. پوشش هر زن نمايانگر مقدار عفاف و حيای اوست.

پوشش هر دختر نماينده اخلاق و شخصيت ذاتی اوست.

پوشش خودبه‌خود مرد شهوتران و حريص را از زن دور می كند، چه او می فهمد

اين زن تعلق به ديگری دارد. پوشيدگی، ضامن خوشبختی و سعادت زناشويی

زن و مرد می گردد، چون آن وقت، بدگمانی ها می رود و خوشبختی و آرامش

باز می گردد.[4]

زيبارويان جوان، وقتی ديده نشوند و چهره پاك و معصوم آنها، در معرض ديدگان مردم

قرار نگيرد، شعله هواها و هوسها، و آتش اميال و غرائز به سركشی و سوزاندن پاكی

يك ملت و خراب كردن بنای معنويت يك مملكت برنمی‌خيزد.

 

 

 

 «مرضيه پور باقر مهنه» نويسنده:
حجاب و پوشش اسلامی كه بهترين نوع آن «چادر» است، يادگار منبع عصمت و عفتی چون فاطمه زهرا سلام الله عليها است، هيچ مانعی در راه دانش طلبی و رشد و كمال زن ايجاد نمی كند، بلكه او را از بسياری از خطرات و دامهايی كه حيوان صفتان در راه زيبارويان و دختران و زنان جوان قرار داده اند حفظ می كند.

پسران جوان وقتی گوهر زيبايی و زينت، طنازی عشوه گری دختران و زنان

را در كوچه و بازار، پارك و خيابان، معابر عمومی، فروشگاهها، بيمارستانها،

ادارات، مراكز تجارتی نبينند، دچار چشم چرانی، هوس، دختربازی، تجاوز

به ناموس مردم، كندی ذهن، درهم شكستن اعصاب، بلوغ زود رس،

استمناء، لواط، زنا، افكار پريشان، غصه و نگرانی، بی ميلی به درس،

عشق و عاشقی، بيماری روانی و در نهايت تعطيل شدن نيروی انسانی

خود نمی شوند.[5]

بهترين نوع حجاب: حجاب و پوشش اسلامی كه بهترين نوع آن «چادر» است، چادری كه يادگار منبع عصمت و عفتی چون فاطمه زهرا سلام الله عليها است،

هيچ مانعی در راه دانش طلبی و رشد و كمال زن ايجاد نمی كند، بلكه او را

از بسياری از خطرات و دامهايی كه حيوان صفتان در راه زيبارويان و دختران و

زنان جوان قرار داده اند حفظ می كند، و برای پاكدامنی و سلامت و عفت و

حيای او را برای شوهرش يا اگر ازدواج نكرده برای مرد آينده اش محفوظ می گذارد.[6]

بهترين وسيله برای پوشش و مستور بودن از نامحرم، چادر است. طوری كه

رهبر معظم انقلاب فرمود: «چادر بهترين نوع حجاب، و نشانه ملی ماست.»[7]

چرا چادر حجاب برتر است؟ قرآن كريم می‌فرمايد: «يا ايها النبی قل لازواجك و

بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنی ان يعرفن فلايؤذين

و كان الله غفورا رحيما»[8] ؛ ای پيامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان

بگو جِلبابهای خود را بر خويش فرو افكنده تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند.

خداوند همواره بخشنده و پررحمت است.

در اينكه منظور از جلباب در اين آيه چيست، مفسران و اهل لغت معانی مختلفی

ذكر كرده اند. قدر مشترك اين معانی پوششی است كه از روسری بزرگتر و از عبای

زنانه كوچكتر است و اين پوشش به «چادر» شباهت نزديكتری دارد.

حجاب حضرت زهرا (س): در مقدمه خطبه حضرت زهرا (س) آمده است كه عبدالله

بن الحسن (ع) به سندهای خود از پدرانش عليهم السلام نقل كرده: كه چون

ابوبكر بر منع فدك عزم كرد و اين خبر به فاطمه (س) رسيد روسری بر سر بست

و چادرپوشيد و با گروهی از كسان خود و زنانی از خويشان به سوی مسجد

رهسپار شد و گام بر دامان خويش می‌نهاد و اطراف جامه‌اش بر زمين كشيده

می‌شد، و راه رفتنش از راه رفتن رسول خدا (ص) چيزی كم نداشت... .[9]

از مطالب گذشته اينگونه برداشت می‌شود كه حضرت زهرا (س) چادر بر سر

می‌كردند به طوری كه روی پای او را دربر می گرفته است و راه رفتن ايشان

همچون راه رفتن پدر بزرگوارشان با وقار و متانت بوده است. و برای زن مسلمان

چه الگويی برتر از حضرت زهرا (س) سراغ داريم. چرا كه اگر زن مسلمان ازبزرگ

بانوی جهان اسلام الگوبگيرد، تمام مشكلات قرن حاضر برطرف خواهد شد.

محارم چه كسانی هستند؟ از آنجا كه دين اسلام، دين سهل و آسانی است.

همانگونه كه در برابر نامحرمان به زن امر می نمايد كه زينت هايشان را آشكار نكنند

 

 

مواردی را هم بيان می دارد كه زنان می توانند زينت خود را آشكار كنند. پس دوباره

سری به كتاب زندگی، قرآن می زنيم و ادامه آيه حجاب را مورد بررسی قرار می‌دهيم.

«و لايبدين زينتهن» ؛ آنها (زنان) نبايد زينت خود را آشكار كند. الا (مگر): برای

شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدران شوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران

همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان،

يا زنان هم كيششان، يا بردگانشان، يا پيروان و طفيليانی كه تمايلی به زن ندارند.

(افرادی كه ميل جنسی ندارند)، يا كودكانی كه از عورات زنان (امور جنسی) آگاه نيستند.

حضرت زهرا سلام الله عليها چادر بر سر می كردند به طوری كه روی پای او را دربر می گرفته است و راه رفتن ايشان همچون راه رفتن پدر بزرگوارشان با وقار و متانت بوده است. و برای زن مسلمان چه الگويی برتر از حضرت زهرا سلام الله عليها سراغ داريم.

با توجه به مطالبی كه تا كنون بيان داشته‌ايم ناگفته پيداست كه زن در برابر نامحرم بايد دارای پوشش و حجاب برتر باشد.

اما سخن اينجاست كه آيا او در برابر محارم چه وظيفه‌ای دارد؟

پوشش زن در برابر محارمی غير از شوهر: خانمی كه خود را از نامحرم می پوشاند و

تمام موازين شرعی و اسلامی را در پوشش خود رعايت می كند، حال در برابر محارمی مثل پدر، پدر شوهر، پسر، پسر خواهر، پسر برادر و... جايز است كه زينت خود را آشكار نمايد ولی اين آشكار شدن زينت هم مراتبی دارد كه يك زن مسلمان

با كمال هوشياری سعی می نمايد تا مبادا در اين زمينه، سبب فساد و افساد گردد.

خواهران مسلمان و به‌ويژه ايرانی، احترام خاصی برای بزرگترهايی مثل پدر و

پدر شوهر قائلند، و اكثراً با لباسی سنگين و باوقار و متانت در برابر آنها هستند.

يك زن مسلمان با لباس تنگ و كوتاه، پای بدون جوراب، صورتی بزك كرده

(به صورت مهيج) در برابر برادر و پسر جوانش ظاهر نمی‌شود، چه بسا كه

سبب فساد و افساد برای عزيزانش گردد، پس او بايد تمام مسائل را مدّ نظر داشته

باشد و حتی المقدور با پوشش مناسب در برابر آنها ظاهر شود.

وظيفه زن درقابل شوهر: خود را بيارايد، امام باقر (ع) می‌فرمايد: سزاور نيست

زن بدون زيور باشد ولو اينكه گردن بندی به گردن آويزد، سزاوار نيست دستش

را بی‌رنگ و ساده بگذارد ولو اينكه حنايی بدست بكشد، هرچند سالخورده باشد.[10]

از حضرت باقر (ع) پرسيدند: گيسو بندی كه زنان به موی سر وصل می كنند چه

صورت دارد؟ فرمود: مانعی ندارد، هر آرايشی زن برای شوهر بكند جايز است.[11]

لباس زيبا بپوشد. زن بايد بهترين و زيباترين لباسهای خود را برای همسرش بپوشد،

 

رنگهای روشن، لباس‌های خوش دوخت و زيبا بر زيبايی زن می‌افزايد و او كه در قبال

نامحرمان خود را می پوشاند حال خانه، محيطی است برای طنازی و عشوه گری او.

مردی كه همسرش را چنين ببيند از زنان كوچه و بازار كه هفت قلم آرايش كرده‌اند چشم

بر می‌دارد و چه بسا از آنها احساس نفرت می كند و همسر خود را گنجينه ای گرانبها

می داد كه فقط و فقط به او تعلق دارد. خود را خوشبو كند. زن از بهترين و خوشبوترين

عطرها و ادكلن ها برای همسرش استفاده كند همانگونه كه عطر زدن زن در بيرون

از منزل و استشمام آن توسط نامحرم، برای او گناه محسوب می شود طبعاً در داخل

منزل و برای همسر اجر و ثوابی نيز به دنبال خواهد داشت.

پی نوشت:

1- نظام خانواده در اسلام: سخنرانی های استاد حسين انصاريان

2- سوره نور، آيه 31

3- تفسير نمونه، ج14، ذيل آيه 31 سوره نور

4 - پاسداران عفت: مهدی مشايخی، ص 86

5 - نظام خانواده در اسلام: ص 261

6 - همان

7 - فرهنگ و تهاجم فرهنگی، ص 261

8 - سوره احزاب، آيه 59

9 - خطبه الزهرا، علی فصيحی، ص 3

10- ازدواج در اسلام، ص 150

11 - همان

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: