نورزندگی
اجتماعی و خانوادگی
پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, :: 9:33 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

بهشت زير پاي مادران است.

همين و ديگر هيچ

بالاتر از اين چه هديه اي  پروردگار مي توانست در اختيار مادران قرار دهد.

بهشت گواراي وجود همه مادران 

و اين ما هستيم كه همواره نيازمند اهداي دعاهاي پرخير و بركت از سوي مادرانمان هستيم چه آنها كه هستند چه آنها كه ما را ترك نموده و به ديار حق شتافته اند.

حتي نياز نيست كه بگويم التماس دعا مادر!

چون  مي دانم كه هميشه دعاگوي فرزندانت هستي و يقين دارم كه دعايت مستجاب است. 

فقط ميلاد بزرگ بانوي اسلام حضرت فاطمه الزهرا سلام الله عليها را تبريك ميگم و آرزومند سلامتي شما هستم.

چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, :: 9:35 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

یک جرعه خاطره

مرضیه پورباقر

 

توي ماشين نشسته‌ام. به طرف محل كارم مي‌روم. پيچ راديو را باز مي‌كنم. صدايي به گوش مي‌رسد: «يادِ امام و شهدا، دل رو مي‌بره كرب و بلا، دل رو مي‌بره كرب و بلا» و مرا به سال‌ها قبل مي‌برد زماني كه دانش‌آموز بودم. سركلاس نشسته بوديم كه معاون مدرسه خانم جواهري آمد و گفت: «امروز مهمان داريم، دختراني هم سن و سال شما كه به خاطر جنگ مجبور به ترك خانه و كاشانه‌شان شده‌اند. آن‌ها به مشهد آمده‌اند و قرار است با شما هم‌كلاس شوند؛ بعضي از آن‌ها عزيزان‌شان را در جنگ از دست ‌داده‌‌‌اند و ترك خانه و شهرشان مشكلاتي برايشان ايجاد كرده است». خلاصه اين‌كه حواس‌مان به وضع روحي آن‌ها باشد.

زنگ تفريح زده شد، به حياط مدرسه رفتيم تعداد زيادي دانش آموز از مناطق جنگي دور هم نشسته بودند كه درد و رنج را مي‌توانستيم در چشمانشان ببينيم. به طرفشان رفتيم، دست دوستي به سوي آن‌ها دراز كرديم و گفتيم كه همراهشان خواهيم بود و ياري‌شان خواهيم كرد.

از همان روز به اين فكر افتادم که چه كاري از دستم بر مي‌آيد؟ موضوع را با خانواده در ميان گذاشتم و تصميم گرفتيم هر كدام به نوعي در پشت جبهه مشغول شويم و در یاری رساندن به رزمنده‌ها نقشی داشته باشیم.



ادامه مطلب ...
یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 13:19 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

شال‌گردن شطرنجي

 

1)     44 دانه سر مي‌اندازيم و به صورت كشباف، يكي از زير، يكي از رو، 20 سانت مي‌بافيم.

2)      دانه‌ها را 4 قسمت مي‌كنيم و هر كدام را جداگانه 20 سانت به صورت نوارهايي مي‌بافيم و در انتها دانه‌ها را سر سنجاق قرار مي‌دهيم.

3)     دانه‌ها را روي ميل مي‌گيريم و همه‌ي آن‌ها (44 دانه) را با هم به همان صورت كشباف به اندازه‌ي 40 سانت  مي‌بافيم.

4)     دوباره دانه‌ها را 4 قسمت كرده و هر قسمت 11 دانه‌اي را با رنگ متفاوت به اندازه 20 سانت مي‌بافيم و سر سنجاق قرار مي‌دهيم.

5)     شال‌گردن را به شكلي كه مي‌خواهد دور گردن قرار بگيرد روي زمين گذاشته و نوارها را به صورت شطرنجي از لابه‌لاي نوارهاي قبلي رد مي‌كنيم و به همان شكل دانه‌ها را از سنجاق‌ها به ترتيب روي ميل قرار مي‌دهيم تا دوباره 44 دانه را روي ميل داشته ‌باشيم.

6)      20 سانت ديگر از رنگ اول مي‌بافيم و كور مي‌كنيم و براي دو طرف ريشه مي‌گذاريم.

نكته:بهتر است برای بافت از نخ بوکله استفاده کنیم.

اين شال‌گردن زيبا را در اندازه‌هاي مختلف مي‌توانيد ببافيد فقط توجّه كنيد كه دانه‌هايي كه سر مي‌اندازيد مضربي از 4 باشد تا موقع تقسيم كردن دانه‌ها، نوارها به يك اندازه باشند (44، 36، 28 و...). 

یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, :: 13:16 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه
چهار شنبه 25 دی 1392برچسب:, :: 7:23 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه



این شوخی ها شاید عادی به نظر برسد و چندان هم مشکلی در زندگی ایجاد نکند ، ولی فکر نکنید زن و شوهری که با هم مشکل پیدا می کنند ، یک اتفاق خیلی بزرگ بین شان افتاده یا فیزیکی با هم درگیر شدند !

بعضی از موضوعات بسیار ریز در زندگی وجود دارد که اگر آنها را رعایت نکنیم ، رابطه ما با همسرمان را به تدریج خراب می کنند ، پس بیایید با هم این رفتارها را بخوانیم و کنار بگذاریم ! باید بگویم بسیاری از آقایان و مخصوصا پسرهای جوانی که ازدواج می کنند ، هنوز در فضای مجردی به سر می برند و نمی دانند جلوی همسرشان چه باید بگویند و چه نگویند ، اجازه بدهید خیلی ساده تر شوخی های رایج بعضی مردان را با همسرشان بگویم ، البته دقت کنید اینها در فضای عادی و شوخی است :



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 28 آذر 1392برچسب:, :: 8:15 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه
نام گروه: دسر      تعداد بازدید: 2483

طرز تهیه ژله هندوانه ای برای شب یلدا

طرز تهیه ژله هندوانه ای برای شب یلدا
برای تزئین میز شام شب یلدایتان این ژله هندوانه ای را حتما امتحان کنید.

 

مواد لازم :
پودر ژله آلبالو 1 بسته ( از هر ژله قرمزی می تونید استفاده کنید چون رنگ قرمز ژله آلبالو خیلی خوشرنگه من معمولا از اون استفاده می کنم )
پودر ژله آلوورا 1 بسته
خامه صبحانه 100 گرم
رنگ سبز
چوب بستنی به تعداد لازم
چیپس شکلات به مقدار لازم



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, :: 11:57 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

                                         ايام سوگواري

حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام

را تسليت عرض مي نماييم.

پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, :: 11:54 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

حماسه کربلا، بزرگترين و دلخراش ترين واقعه تاريخ است که پس از 1400 سال هنوز هم زنده مانده و پس از چهارده قرن به ياد آن واقعه اشکها ريخته مي شود و ناله و فرياد به پا است. در اين مقاله قصد داريم که سير تاريخي عزاداري شهداي کربلا را مورد بررسي قرار دهيم.

مراسم عزادارى امام حسين(ع) نخستين بار در روز يازدهم محرم سال 61 هجرى در كنار اجساد مطهر شهيدان توسط اهل بيت‏ عليه السلام برگزار گرديد.

پس از آن هنگام ورود کاروان اسيران به كوفه، امام زين‏العابدين و حضرت زينب و ام‏ كلثوم عليهم السلام براى مردم كوفه كه براى تماشا آمده بودند، سخنرانى كردند. در پى اين سخنرانيها صداى ضجه و گريه از خانه‏ها و مردم كوفه بلند شد. که به نوعي عزاداري براي شهدا و افشاگري امويان بود.

پس از ورود کاروان اسراء به شام و خطابه خواني امام سجاد(ع) در شام، يزيد به اهل بيت امام حسين اجازه داد كه عزادارى كنند و اهل ‏بيت ‏به مدت سه روز به طور رسمى در شام عزادارى كردند.(1)در پى آن خطابه و اين عزاداريها، انقلاب بزرگ فكرى در شام پديد آمد و اكثر قريب به اتفاق مردم نسبت ‏به دستگاه حاكمه بدبين شدند.

عزاداري بعدي در مدينه برپا شد. پس از ورود اهل بيت به مدينه عزاى عمومى بر پا گرديد و تمامى مردم مدينه ناله و ضجه كردند. پس از آن حلقه‏هاى عزادارى توسط اشخاص و افراد سرشناس بر پا شد. از جمله كسانى كه درمدينه‏ مجلس‏عزادارى بر پا كرد، حضرت زينب سلام الله عليها بود. اين عزادارى مدينه را در آستانه انفجار و حركت عمومى قرار داد و عمر بن سعد جريان را به يزيد گزارش داد و اعلام کرد که " تحقيقا وجود زينب کبري(س) در مدينه انديشه‏ها را تحريك مى‏كند، زيرا او سخنور و دانا و باهوش است. خود و كسانى كه با او همراهى مى‏كنند، در نظر دارند براى خونخواهى حسين قيام كنند."(2)تا اين كه حضرت زينب به شام يا مصر تبعيد و رحلت فرمود.

پس از شهادت امام حسين(ع) ائمه خود اقامه عزادارى مى‏كردند و شيعيان را به اقامه عزا و گريه و عزادارى تشويق مي نمودند.

پنج شنبه 16 آبان 1392برچسب:, :: 11:36 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

با وجود اینکه شوهر هر کس، منحصر به فرد است، اما همواره به یاد داشته باشید که اساساً همه ی آنها چون شوهر هستند، ویژگی های مشترک بسیاری نیز دارند. شما می توانید با شناخت این ویژگیها، زندگی بهتر و شادتری برای خود و همسرتان بسازید!

.....



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 25 مهر 1392برچسب:عید, :: 9:52 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

عید قربان و عید غدیر را به عموم مسلمانان تبریک عرض می کنم

پنج شنبه 25 مهر 1392برچسب:سیب, :: 9:45 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

سیب: روزانه خوردن یک سیب، شما را از مراجعه به دکتر بی نیاز میکند

سیب مقدار کمی ویتامین C دارد، اما دارای آنتی اکسیدانها و فلاونهاست (ماده شیمیایی بیرنگ و متبلور) که هر دوی اینها فعالیت ویتامین C در بدن را زیاد کرده و تسهیل می بخشند و درنتیجه ریسک مبتلا شدن به سرطان روده، حملات قلبی و سکته کاهش پیدا میکند.

 

 

پنج شنبه 25 مهر 1392برچسب:سابقه, :: 9:27 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه
 علم بهتر است يا فرزند؟
مرضيه پورباقر مهنه  
فصلنامه شميم نرجس، شماره 24، بهار 1392  ص 


ادامه مطلب ...

توصيه هايي براي سفر‌هاي تابستانه از كلام رسول خدا(ص)
گردآورنده: مرضیه پورباقر مهنه

 رسول گرامي اسلام (صلّي‌الله عليه و آله)توصيه‌هايي دارند كه به كار بردن آن مي‌تواند سفر ما را دلپذير و لذّت‌بخش نمايد:
1- لزوم همسفر: همسفرت را بياب و بشناس؛ آن‌گاه سفر كن (مستدرک الوسایل،ج8،ص209).
2- لوازم سفر: نشانه‌ي شرافت و شخصيت فرد اين است كه هنگام سفر توشه‌اش خوب و دلپسند باشد (کافی، ج8، ص303). توشه‌ي مسافر خواندن شعر و سرود است، مادامي كه ياوه و بيهوده نباشد(مستدرک الوسایل،ج8،ص213).

3- ...



ادامه مطلب ...
پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:, :: 8:37 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه
قلب دوم

در موقع خرید کفش به قلب دوم خود بیندیشید     

مرضیه پورباقر مهنه

پا آن قدر مهم است که به عنوان قلب دوم شناخته شده. پس بیاییم همیشه به فکر قلب دوم خود باشیم. مجموعه ای از عضلات، تاندون عضلات، استخوان‌ها و مفاصل کوچک در ناحیه‌ی کف پا، قوس‌های طولی داخلی و خارجی کف پا را تشکیل می‌دهند. این دو قوس درکف پا مانند ضربه‌گیر عمل می‌کنند و وجود آن‌ها امکان انعطاف و تحمّل وزن بیش‌تر در حین ایستادن و راه رفتن به پا می‌دهد. چنان چه یکی از عناصر این قوس‌ها ضعیف شود یا آسیب ببیند، استخوان‌های قوس پا از امتداد خود خارج می‌شوند و قوس به هم می‌ریزد. این اختلال باعث می‌شود فشار و کشش زیادی به نسوج نرم کف پا وارد شود و در نتیجه راه رفتن و دویدن به خستگی زودرس پا و بیش‌تر اوقات درد پا و کمر درد می‌انجامد. یکی از اصلی‌ترین علل بروز چنین مشکلاتی پوشیدن کفش‌های نامناسب است. از دیگر عوارض آن، زخم شدن پشت و پهلوهای قوزک پا و نیز فرو رفتن قسمت‌های کناری ناخن انگشت شست پا در نسوج نرم کنار آن است. در این شرایط و با اضافه شدن آلودگی میکروبی، زمینه‌ی بروز عفونت همراه با درد شدید و ناتوانی در راه رفتن فراهم می‌شود...

 



ادامه مطلب ...
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 10:40 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه
خطر توقعات رنگارنگ 
در بعضی از موارد توقعات متفاوت به خاطر تربیت‌های متفاوت است. فرض کنید شما در یک اصول خاص رفتاری تربیت شده باشید مثلا مادرتان همیشه خانه را مرتب می‌کرد، همه چیز در خانه شما سر جای خودش بود و همه اعضای خانواده از این روش پیروی می‌کردند اما همسرتان فردی است که با بهم ریختگی و آشفتگی بزرگ شده است. او هر روز که به خانه می‌آید کفش‌هایش را بی‌توجه جلوی در رها می‌گذارد، لباس‌هایش را تلنبار می‌کند کتاب‌ها و وسایل کارش را روی میز می‌ریزد و کار هر روز شما مرتب کردن آشفتگی‌های خانه است. مسلم است که بعد از مدتی خسته می‌شوید، غر می‌زنید، عصبانی می‌شوید و توهین می‌کند. مشکل اینجاست که انتظارات و توقعات شما با هم متفاوت است.
 
اگه یکی از شما ده و دیگری یک باشد مشکل چند برابر می‌شود. یکی از شما در این رابطه همیشه عصبانی است و دیگری مدام زیر فشار است. فردی که همیشه به او برای مرتب بودن گیر می‌دهید بعد از مدتی ممکن است واکنشی مشابه شما داشته باشد. چون او اصلا به این فکر نمی‌کند که نامرتب بودن مساله بزرگی باشد و از عصبانیت شما متعجب می‌شود.
 


ادامه مطلب ...
سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 8:36 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

علم بهتر است یا فرزند؟

ظهر سه‌شنبه است. دیرم شده. كلاسم را رها كرده­ام تا پسرم را ببرم دکتر. از سالن اجتماعات مدرسه كه عبور مي‌كنم صدای گفت‌­وگو و خنده و شادی به گوشم مي­رسد. قدري مي‌ايستم و نگاه مي‌كنم گروهي را كه دور هم نشسته­اند و با ورود افراد جديد به پامي‌خيزند و صداي همهمه‌شان بلند مي‌شود. چه خبر است؟ نوشته‌ی روی دیوار مرا از نشست گروهي آگاه می‌سازد كه تا سه سال قبل هم‌كلاس بوده‌اند و امروز را براي تجديد ديدار قرار داده‌اند...



ادامه مطلب ...
یک شنبه 12 خرداد 1392برچسب:, :: 8:41 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

سه ظرف محتوي آب را روي آتش قراردهيد.

در ظرف اول چند عدد هويج ، در ظرف دوم چند عدد تخم مرغ و در ظرف سوم چند دانه قهوه بريزيد.

پس از 15دقيقه قرار داشتن ظرفها روي آتش، محتويات آنها را خارج كنيد.

هويج هايي كه قبلا سفت بودند اكنون نرم شده اند.

 تخم مرغهايي كه درونشان قبلا نرم بود اكنون سفت شده اند.

 دانه هاي قهوه ناپديد شده اند. ولي آب داخل ظرف سوم ، رنگ و طعم قهوه را به خود گرفته است...

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 12 خرداد 1392برچسب:, :: 8:38 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

حقيقتي كوچك براي آنانی كه می خواهند زندگي خود  را 100% بسازند!

اگر

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

برابر باشد با

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

(تلاش سخت)Hard Work

H+A+R+D+W+O+R+K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

(دانش)Knowledge

K+N+O+W+L+E+D+G+E

11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96%

...



ادامه مطلب ...
دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 10:20 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

دوستان این پیشامد به تازگی رخ داده است: شوربختانه با جاروی برقی مانده های لامپ کم مصرف را پاکسازی کردیم ولی اکنون دیگر نمی توانیم جاروی برقی را درون خانه نگهداریم چون  بجز آلودگی های گفته شده بوی بسیار بدی از آن پخش می شود و مانده ایم که چگونه از شر این بوی بد از درون جاروی برقی رهایی یابیم
 هشدار وزیر بهداشت انگلیس :
 پس از شکستن لامپ‌های کم‌مصرف بی درنگ از اتاق برای دست کم 15 دقیقه بیرون بروید .لامپ‌های کم‌مصرف دربرگیرنده ی جیوه و سه جور گاز لابراتواری هستند که سخت سمی و  بیماری زا بوده و می‌تواند  میگرن ، کم حواسی ، سقط جنین ,ناهماهنگی وبسیاری بیماری های دیگر شود و در کسانی که آلرژی دارندمی‌تواند خارش پوستی و سختی دم و بازدم را به همراه داشته باشد .همچنین برای برداشتن شکسته‌ها نباید جاروی برقی را بکار برد، زیرا آلودگی را در خود نگاه‌ داشته و در اتاق‌های دیگر پخش می‌کند .
بهتر است خرده ریزه‌ها را با جاروی دستی توی پاکتی ریخته و درش را بسته وهرچه زود تر از خانه بیرون ببرید .شاید نادرست نباشد که لامپهای کم مصرف را به یک بمب شیمیایی کوچک درون خانه ای همانند کرد.اين نوشته را براي همه ی كساني كه تندرستی شان براي شما ارزشمند است بفرستيد.

چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 11:16 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه
فرزند عزيزم:
آن زمان که مرا پیر و از کار افتاده یافتی،
 
اگر هنگام غذا خوردن لباسهایم را کثیف کردم ویا نتوانستم لباسهایم را بپوشم
 
اگر صحبت هایم تکراری و خسته کننده است
 
صبور باش و درکم کن
 
یادت بیاور ...


ادامه مطلب ...
چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 قند خون مادر بالاست ، دلش اما هميشه (شور) مي زند براي ما ... اشك هاي مادر مرواريد شده است در صدف چشمانش، دكترها اسمش را گذاشتند آب مرواريد ! 

حرف ها دارد چشمان مادر ، گويي زير نويس فارسي دارد! دستانش را نوازش ميكنم ؛ داستاني دارد دستانش ..... وقتي پشت سر پدر و مادرت از پله ها مياي پايين و  مي بيني چقدر آهسته ميره ، مي فهمي پير شده ! وقتي بعد از غذا يه مشت دارو مي خوره ، مي فهمي چقدر درد داره.....
آدما تا وقتي كوچيكن دوست دارن براي مادرشون هديه بخرن ، اما پول ندارن....وقتي بزرگ تر مي شن پول دارن ، اما وقت ندارن ....وقتي پير مي شن ، پول دارن وقت هم دارن ، اما مادر ندارن .....دست پر مهر مادر تنها دستي است كه اگر كوتاه از دنيا باشد ، از تمام دست ها بلندتر است ، مادر تنها كسي است كه مي توان " دوستت دارم " هايش را حتي اگر هم نگويد ، باور كرد ....مادر يعني به تعداد روزهاي گذشته تو صبوري ، به تعداد روزهاي آينده تو دلواپسي ، به تعداد آرامش همه ي خواب هاي كودكانه تو بيداري ، مادر يعني بهانه بوسيدن خستگي دست هايي كه يك عمر براي باليدن تو چروك شد !
اگر 4 تكه نان خيلي خوشمزه وجود داشته باشد و شما 5 نفر باشيد ، كسي كه اصلا از مزه آن خوشش نمي آيد ، مطمئنا مادر است .
دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, :: 14:4 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

جدیدا مطالبی را با این مضمون میخوانیم درمان سوختگی با سفیده تخم مرغ که به صورت داستان زیر بیان میشود. در جریان باشید که این روش نه تنها مفید نبوده بلکه مضر و باعث عفونت می شود.از استفاده از سفیده تخم مرغ برای سوختگی جدا خودداری کنید...



ادامه مطلب ...
دو شنبه 26 فروردين 1392برچسب:, :: 13:56 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 

این گیاه ایرانی محافظ بینایی است

زعفران
تحلیل ماکولار یکی از بیماری های چشمی ناشی از پیری است.


ادامه مطلب ...
پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, :: 9:16 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

پنج شنبه 22 فروردين 1392برچسب:, :: 8:46 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 زمانيكه مردي در حال پوليش كردن اتوموبيل جديدش بود كودك 4 ساله اش  تكه

سنگي را برداشت و  بر روي بدنه اتومبيل خطوطي را انداخت.

While a man was polishing his new car, his 4 yr old son picked up a

stone and scratched lines on the side of the car.

 

مرد آنچنان عصباني شد كه دست پسرش را در دست گرفت و چند بار محكم پشت دست

او زد بدون انكه به دليل خشم متوجه شده باشد كه با آچار پسرش را تنبيه

نموده

In anger, the man took the child's hand and hit it many times not

realizing he was using a wrench.



ادامه مطلب ...
سه شنبه 15 اسفند 1391برچسب:, :: 7:42 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

 

http://www.mahtarin.com/weblog/images/spacernar.gif


اسفند هم روزهایشیکی یکی میگذرند.هر روز بیشتر وبیشتر بوی بهار
و رسیدن سال نوبه مشام میرسد.وبهیادمان میاورد علاوه بر خانه تکانی خانه ها-دلهایمان را هم تکانیبدهیم.

امیدوارم سال نوسالی سرشار از پیروزی-موفقیت-سلامتی-شادی برای همه ی شماباشد.

 

 

سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, :: 8:47 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

ممكن است در برخی از زندگی ها طلاق آخرین و بهترین راه باشد اما راه های متفاوتی وجود دارد که می تواند پایه های سست یک زندگی مشترک را تنومند نموده و طول عمر آن را به سال های متمادی افزایش دهد.

اغلب مشکلات زندگی زوج های جوان به علت عدم تجربه و اطلاعات کافی از نحوه کنترل زندگی مشترک می باشد و این که دختر و پسر جوان نیاموخته اند چگونه همسرداری کنند و چگونه بر مشکلات پیش آمده غالب شوند یا چگونه ایجاد علاقه کنند!

برای هر کاری “داشتن تجربه“ و “راهنمایی شدن“ مهم ترین ملزوماتی است که موجب رسیدن به نتایج مطلوب در آن کار می شود و عدم آگاهی و نداشتن راهنمای مناسب هم متقابلا بزرگ ترین ضربه ای است که می توان بر پیکره اهداف خود وارد کرد. 

آشنایی با « مهارت حل اختلاف » به ما کمک می کند تا دعواهای زن و شوهری را به شکلی درست مدیریت کنیم.
بسیاری از زوج های جوان نمی دانند چگونه باید دعوا کنند و یا چگونه به دعوا فیصله دهند. واقعیت این است که به رغم تصور بسیاری، دعوا کردن با همسر می تواند تجربه وحشتناکی نباشد و البته پایان دادن به آن نیز آن قدرها سخت نیست.
توجه به برخی نکات می تواند هم عوارض دعوا را در رابطه شما کاهش دهد و هم آن را به موضوعی سازنده و نه مخرب تبدیل سازد.

 


ادامه مطلب ...
شنبه 11 شهريور 1391برچسب:والدین, :: 10:26 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

والدین باید نگران دوست خیالی كودكان شان باشند؟

تصور دوست خیالی


ادامه مطلب ...
چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: 11:56 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه
 


مدیریت خشم

امروزه بيشتر مردم اعم از زن و مرد، کودک و پیر و... گرفتار خشم مي‌شوند و در طول روز براي هر مسأله‌ي كوچك و پيش پا افتاده‌اي، صدايشان بالا مي‌رود و به يكديگر حمله‌ور مي‌شوند و هر كدام مي‌خواهند با عصبانيت، حرف خود را به كرسي بنشانند. اگر به پرونده‌هاي دادگاه‌ها و كلانتري‌ها رجوع شود و در اتفاق‌ها و حوادث، دقت لازم به عمل آيد، معلوم مي‌شود كه اكثر آن‌ها از يك خشم كوچك و نا به جا شروع شده و اندوه‌هاي بسياري را در پي داشته است.
به راستي خشم و غضب چيست و راه‌هاي كنترل آن چه مي‌باشد؟

.....


 

 



ادامه مطلب ...
یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:, :: 11:13 :: نويسنده : مرضیه پورباقر مهنه

آدم‌هاي بزرگ درباره ايده‌ها سخن گويند. آدم‌هاي متوسط درباره چيزها سخن مي‌گويند. آدم‌هاي كوچك پشت سر ديگران سخن مي‌گويند.

آدم‌هاي بزرگ درد ديگران را دارند. آدم‌هاي متوسط درد خودشان را دارند. آدم‌هاي كوچك بي‌دردند.

آدم‌هاي بزرگ عظمت ديگران را مي‌بينند. آدم‌هاي متوسط به دنبال عظمت خود هستند. آدم‌هاي كوچك عظمت خود را در تحقير ديگران مي‌بينند.

آدم‌هاي بزرگ به دنبال كسب حكمت هستند. آدم‌هاي متوسط به دنبال كسب دانش هستند. آدم‌هاي كوچك به دنبال كسب سواد هستند.

آدم‌هاي بزرگ به دنبال طرح پرسش‌هاي بي پاسخ هستند. آدم‌هاي متوسط پرسش‌هايي مي‌پرسند كه پاسخ دارد. آدم كوچك مي‌پندارند پاسخ همه پرسش‌ها را مي‌دانند.

آدم‌هاي بزرگ به دنبال خلق مسأله هستند. آدم‌هاي متوسط به دنبال حل مسأله هستند. آدم‌هاي كوچك مسأله ندارند.

آدم‌هاي بزرگ سكوت را براي سخن گفتن برمي‌گزينند. آدم‌هاي متوسط گاه سكوت را بر سخن گفتن ترجيح مي‌دهند. آدم‌هاي كوچك با سخن گفتن بسيار، فرصت سكوت را از خود برمي‌گيرند.        

مجله خانه خوبان،  شماره28، ص25